Rättvisa

2006-05-01

Några praktiska tips, såhär på internationella arbetardagen:

Agera globalt - handla lokalt
Det finns många anledningar till att du ska köpa rättvist: den största är att genom att betala bra löner till odlare/jordbruksarbetaren kan denne försörja en hel familj, barnen kan gå i skola och behöver inte jobba. Dessutom är rättvisemärkt också ekologiskt odlat, vilket innebär att odlaren inte använder bekämpnings- och gödningsmedel.
Genom att du ändrar ditt inköpsmönster förändrar du villkoren för andra människor på andra sidan jordklotet.
Läs mer på: http://www.rattvisemarkt.se/

Köp ekologiskt, närodlat, säsongsbetonat
Varje produkt du köper har en bakgrund. Hur har den producerats, hur långt har den fraktats? För att minska miljöbelastningen kan du köpa dina produkter med följande prioritering:
1. närproducerade, ekologiska, säsongsbetonade - BÄST!
2. ekologiska, rättvisemärkta, importerade
3. närproducerade
4. avstå (behöver du köpa Hokifisk från Nya Zeeland? Kanske kan du välja något annat?)

Själv är jag kluven mellan 2 och 3. Det gynnar lokalsamhället att handla det som är närproducerat, men samtidigt vill jag inte ha i mig en massa gifter och djuren ska inte behandlas illa. Ibland kan man behöva avstå. Jag köper exv inte ägg som inte är KRAV-odlade. Då avstår jag hellre från ägg helt och hållet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0