Anna anar anrika anförvanter

Som jag tidigare nämnt så handlar det om historia här i Uppsala. För en historisk analfabet* som mig själv så gäller det att nicka och se intresserad ut när ämnet kommer på tal. Och det gör det ju hela tiden, så det blir till att nicka mycket.
I dagens UNT är citatet på förstasidan "För många Uppsalabor är gångna tiders Uppsala närmast okänt".
Åh nej, det är det icke!

En annan sak som är mycket vanlig här i Uppsala är olika slags herrsällskap - av anrikt slag. Ett samtal i allmänhet om herrsällskap fick Fredrik att ta ordet "strukturelll diskriminering" i sin mun. Men jag tror att det var ett misstag ;-) Vi har hursomhelst varit på glöggmingel i Riksbankshuset ikväll. Värden är med i ett antal olika herrsällskap och värdinnan också (kvinnosällskap, kvinnsällskap, Q-sällskap?) - Svea Orden. För kvinnorna med tillägget "systerklassen".

Glöggtilldelningen var riklig och det blev snabbt varmt av mycket människor och julgirlanger.

Värdinnan, en mycket driftig kvinna med eget företag, har ett eget pysselrum som gjorde mig avundsjuk. Tänk att ha ett litet rum bara för pyssel. Kanske skulle vi sätta upp väggen mellan kök och pigkammare igen? :-)

* när jag gick i mellanstadiet på Kronborgsskolan skulle vi enligt skolplanen läsa om 1:a och 2:a världskriget i högstadiet, men när vi sedan bytte skola till Dammfri hade mellanstadieklasserna redan läst om krigen så vi missade det. Fatta att aldrig ha fått någon undervisning om världskrigen.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0