Babiljarder

Skrattade högt och länge åt Ronny Olovssons krönika i Aftonbladet i söndags. Den går tyvärr inte att hitta på Aftonbladets hemsida, annars hade jag länkat dit:

"Jag har bestämt mig, jag är inte med. Jag är inte med i lågkonjunkturen.
Det verkar inte vara bra.
Vi hade uppe det i ledningsgruppen på firman jag är delägare i och beslutade oss för att avstå. Det verkade inte vara en rolig grej helt enkelt. Och på vår firma har vi en enkel regel för det vi ska vara med i: det ska vara K som i kul, U som i utvecklande och L som i lönsamt. K, U, L.
Lågkonjunktur verkar inte vara något av det, möjligen utvecklande på ett mer andligt plan.
Stolligt, säger du.
Tja, är det verkligen det?
Hur mycket av den globala finansiella härdsmältan beror inte på ett enda gigantiskt nervöst flockbeteende? En hjord bytesdjur som i panik rusar efter varandra utan en egen tanke på någon annan lösning än att kuta rakt mot stupet.

Följer man börserna ser man hur den finansiella tsunamin åker klotet runt för varje dygn som går, varv på varv, än hit och än dig och analytikerna från finansinstitutetn orkar inte ens längre väsa sina klassiska "sitt still i båten" och "ha is i magen".
Några av dem tittar blankt in i kameran och säger det de inte tidigare vågat: "jag vet inte".
Krispaket förhandlas överallt, feta bildirektörer landar i sina privatjet för att be om babiljarder av den amerikanska kongressen för att kunna fortsätta leva sina låtsasliv, bankakuter öppnas, Island är bankrutt, miljoner människor varslas för att kostnadskontroll gäller, småsparare blir rädda, bankerna drar in krediterna för företag, ingen vågar köpa hus längre, en direktör avstår sin lön, moderater förstatliga en bank och apokalypsens hårigaste odjur ylar mot månen.
Jisses!

Om alla får panik och nyper fast allting och bara sitter still, då går det ju inte. Då stannar allt.
Så fan heller, tänker jag och går i ett slag ut och handlar kläder, prylar, vin, mat och presenter till barnen som om ingen morgondag fanns. Tänk globalt, agera lokalt!...

Vad tror du, kan inte du också vägra?
Våga vägra lågkonjunkturen!..."

"Babiljarder"
Vilket fantastiskt ord.


Kommentarer
Postat av: Malin

Otroligt roligt och mitt i prick!;-D

2008-12-11 @ 08:27:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0