Ekologiskt eller Fairtrade?

Jag skulle handla kaffe igår och gå in i anrika Bönor och blad på Stortorget i Uppsala. Ja, alltså jag skriver att de är anrika, för förmodligen är de det. Precis som allt annat här i Uppsala.... Hursomhelst.. på Bönor och blad har de ganska många olika sorters ekologiska tesorter men det är Fairtrade-kaffe jag är ute efter. Expediten tvekar något men kommer på att de har två sorters kaffe som är Fairtrade-märkt.
- "Men du kan ta den här också, den är också Fairtrade", säger hon och håller upp en påse med ekologiskt kaffe. - "Däremot är Fairtrade-kaffet inte ekologiskt."
- Är det verkligen så?, säger jag och låter som Suzanne Reuter i Yrrol*.
Expediten insisterar. Så är det.

Jag har annars förstått det som att Fairtrade oftast är odlat ekologiskt, men att ekologiskt inte tvunget behöver vara Fairtrade.

Fredrik fortsätter att terrorisera Oil&Vinager i de städer där han hittar dem. I förra veckan besökte han butiken i Uppsala för att höra om de har ekologisk olivolja (i denna butik som består uteslutande av olivolja och vinäger). Precis som i Malmö hade de inte en enda flaska.
När han påpekar att det är väldigt dåligt säger expediten: - "alla olivoljor är ekologiska".
- "Va!", utbrister en förvånad Fredrik.
- "Jo, för det sker ingen besprutning alls av olivträd".

Inte nog med att de inte har något ekologiskt sortiment på Oil&Vinager, de är okunniga också.


* Dialogen i Yrrol 
"- Jakob. Vill du ha en Dry Martini?
- Dry Martinique.
- Va?
- Dry Martinique. Det är ursprungligen en drink från Martinique i Västindien.
- Tänka sig.
- Vill du ha en Dry Martinique då?
- Nej tack, jag ska köra sen.
- Vi ska inte åka hem förrän imorgon. En drink kan du väl ta?
- Du, en sån där drink innehåller 8 promille. Det kan inte jag köra på imorgon.
- Är man inte död vid 8 promille?
- Haha, nej. Man räknar så här. Låt oss för enkelhetens skull säga att en person väger 100 kilo. 8 centiliter av det, det är 8/1000. Alltså 8 promille.
- C'est la vie.
- Chat chak. Nej, död, det är man först vid 150 promille. Det vill säga två 75:or.
- Är det verkligen så man räknar?
- Tydligen. "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0