Mer eller mindre socker?

Jag hörde häromdagen att sockerkonsumtionen i Sverige legat nästan konstant sedan 1930-talet och tyckte att det lät väldigt konstigt. Med tanke på att fettkonsumtionen också minskat så undrar man ju varför människor blir fetare och fetare?

På livsmedelsverkets hemsida ser det ut som att vi mellan 1965-2000 har ungefär samma sockerkonsumtion. Tidigare siffror hittar jag dock inte. Varför blir vi fetare, om vi får i oss samma mängd socker som tidigare?

Perspektiv.nu hittar jag följande förklaring:

"Förr åt vi oftare desserter och mer kakor, medan vi i dag får i oss mer socker via läsk och godis. En hög läskkonsumtion har i flera undersökningar visat sig vara förknippad med övervikt. Detta kan förklaras av att socker i flytande form inte tycks ge samma mättnadskänsla som kolhydrater i fast form. Detta gäller även när dessa drycker ges i samband med måltider återstår att ta reda på."

Jag kan tänka mig att det också handlar om NÄR man äter (med tanke på att blodsockerhalten höjs långsammare om sockret intas samtidigt som proteiner och fett). Troligen handlar det om flera andra faktorer som sammanfaller; sämre matkvalitet (lägre näringsvärde, mindre fibrer, "utfyllnadsmaterial") och fler tillsatser.

Personligen dricker jag inte mer läsk idag än när jag växte upp (dvs i princip ingen läsk alls). Däremot har jag märkt att sedan jag uteslöt vete ur min kost har jag mycket lättare att hålla vikten.
Konsumtion av sötade livsmedel 1980-2001

Direktkonsumtion socker
Figur 3. Totalkonsumtionen av socker i de nordiska länderna 1965-1998. Källa (2).
Bilderna tagna från Livsmedelsverkets hemsida.


Kommentarer
Postat av: Malin

Även om juice/saft inte har en lika brant kurva som läsken, så handlar det ändå om några kilo per år, vilket också kan vara de där extra-kilona som vi har lagt på oss. Generellt tror jag på söta drycker som ond bov, bland annat pga att vi inte "tuggar" söta drycker (därför äta samma ingredienser dryck ist för att göra om till juice o förstöra fibrerna). Nä, vatten, det är fina grejer det;-) Och förresten, allt fejksocker som finns i drycker "utan tillsatt socker" är nog heller ingen höjdare. Kul att du lyfte frågan, mer hälsa!:-)

2008-12-10 @ 13:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0