Sänkt arbetstid, ja tack

Om ni undrar varför jag plötsligt blivit så flitig, så har jag egentligen mycket att göra med budgeten... och när jag behöver göra något som jag inte känner för brukar jag göra annat. Därför det myckna bloggandet.

Vad är "normalarbetstid" frågar Birger Schalug sig på sin blogg angående Ohlys utspel: "En del avfärdar sänkt arbetstid som varande "planekonomi". Möjligen är det därför Ohly nu räds sin gamla politik. Men de män och kvinnor som pladdrar om planekonomi menar således att 40 timmars normalarbetsvecka är marknadsekonomi. Medan däremot 30 timmar är planekonomi. Frågan är då vilken form av ekonomi 48-timmarsveckan, som vi en gång hade, var för något?"

En utmärkt fråga. Jag ser frågan om sänkt arbetstid som en genväg till ett annorlunda samhälle. Själv har jag haft en 80 %-ig anställning de senaste åren. Inte har det inneburit att jag jobbat mindre än heltid (tvärtom), men känslan att själv kunna välja gör hela skillnaden. När man frågar anställda inom kommun och landsting så säger de ofta att de önskar sig ett jobb där de har större möjlighet till inflytande över sin arbetssituation. Ett bra sätt att minska sjukskrivningar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0