Seriöst inlägg om hälsa

Jag verkar vara typen som drar på mig parasiter, amöbor, virus och bakterier i parti och minut. Särskilt parasiter är ena elaka ena. De äter upp det som jag behöver, och ger ifrån sig en massa avfall i processen. Resultat=förgiftad med vitamin- och fettsyrebrist.

Som tur är jag har jag min älskade kinesiolog Tarja (vad ska jag ta mig till när jag flyttat till Uppsala!?). Dagens tips är att boka en tid hos henne om du känner dig hängig eller trött. Den resa jag gått igenom sedan jag första gången var hos Tarja har varit otroligt spännande och någon dag ska jag skriva en bok om hela processen, som faktiskt är anledningen till att jag är politiskt aktiv idag.

Under tiden du väntar på din tid (lång väntetid) kan du läsa följande enkla tips om hur du minimerar riskerna:

ÄT EKOLOGISKT
Det absolut bästa sättet att minska riskerna. Du slipper miljögifterna och konstgjorda gödningsmedel. Tycker du
ekologiska produkter är för dyra så 1. tänk på att det handlar om din kropp 2. prenumera på ekologiskt från Mossagården eller Årstiderna.

RENA DRICKSVATTNET
Ja, Sverige har hyfsat dricksvatten. I alla fall om man jämför med andra länder. Men om du inte bor i närheten av en fjälltopp så innehåller dricksvattnet oftast också klor. Klor som ska döda bakterier i ledningarna har givetvis samma verkan i din kropp. Jag rekommenderar därför vattenreningsfilter från CMI AB som jag använt i många år. Vattnet blir både renare och smakar bättre. Detta gäller även vattnet i duschen/badet.

KOLLA DIN BLODGRUPP
Enligt många en helt ovetenskaplig teori, men läser man boken så verkar det väldigt vettigt. Mina friska vegetarianvänner älskar alla kolhydrater i form av socker och frukt, de behöver inte mycket proteiner och får inga bristsjukdomar. Jag som är blodgrupp 0 har tyvärr fått ge upp mina idealistiska önskemål om att äta vegetariskt eftersom jag bara blev sjuk. Nu när jag äter enligt min blodgrupp mår jag mycket bättre, vilket betyder kött och grönsaker och massor med fett. Smalare och piggare än på länge rekommenderar jag jägar-/samlarmat för oss nollor.

BYT TANDKRÄM
Precis som klor är också flour en bakteriedödare. Vilket är bra när man vill ta död på caries i munhålan, men dåligt för kroppen i övrigt. Det finns bra alternativ; Coral White Tea Tree Toothpaste.

ÖVERKURS
Testa din kroppstyp enligt Ayurveda och försök tillämpa tipsen. Jag mår bättre när jag dämpar Pitta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0