Politik 2.0

Jag hade ett fantastiskt samarbete med vänstern i Malmö. Vi hade förtroende för varandra och lyckades med mycket, till skillnad från vad som nu verkar hända på riksplanet. Rikspolitik är inte kommunpolitik, det är ju sant. Men oavsett nivå är det ju viktigt att man har förtroende för varandra.

Därför blir jag så förvirrad av vad Ohly och vänstern vill. Ena dagen kan de ställa upp på utgiftstaket, andra dagen är det kongress- och partistyrelsebeslut som gäller. Nej, de vill inte skriva gemensam valplattform. Jo, de vill vara med och bestämma om den gemensamma politiken. Fram och tillbaka. Om de bara kunde säga vad de vill (och mena det!).

Jag är inte dummare än att jag inser att det är ett sätt att vinna så mycket röster som möjligt. Politikens villkor, säger vissa. Naiv som jag är hoppas jag på en framtida politik som bygger på ärlighet, öppenhet och förtroende för väljare och varandra. Där det inte handlar om vem som får mest löp, utan om att arbeta tillsammans för att skapa ett bättre Sverige.

Politik 2.0, liksom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0