Lyckad politik av regeringen

Jag läser i handlingarna till Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden att kostnaderna för försörjningstöd ökar kraftigt i Uppsala. "Eftersom kostnaderna är till största delen kopplade till faktorer som är svåra att påverka på kort sit, ökat antal bidragsbehövande och att behovet av bostäder fortfarande är större än tillgången, så finns det få åtgärder att ta till".

Så lyckas de i alla fall, Moderaterna. Precis som jag befarade innan valet är det de sjuka, de arbetslösa och de unga som får ta smällen av skattesänkningarna för de välavlönade. Alliansen sänker skatterna på riksplan och vältrar över kostnaderna på kommuner och landsting som får betala för alla som blir sjuka av oro och dålig hälsa.  

Jag vill inte leva i ett samhälle där jag och flera i min bekantskapskrets "får 3.000 kronor mer varje månad att leva för" (som Hägglund sa i debatten igår) om det innebär att socialbidragen ökar med 25 % på några månader. För vad han säger är egentligen att de som redan har bra inkomst får 100 MER att leva för varje dag, samtidigt som en socialbidragstagare har 100 kr att leva för TOTALT/dag. Var finns solidariteten och humanismen i det?

"Vi vill komma bort från bidragssamhället", säger Reinfeldt.

Eller hur?


Kommentarer
Postat av: Kjell Stjernholm

Sänkningarna av a-kassan kan inte leda till annat än att varje ensamstående förälder med låg lön måste ta ställning till denna fråga:

Om jag blir arbetslös, kommer då a-kassan att klara mig och mina barn över existensminimum?

För alla som numera får ett bittert nej som svar på den frågan, så måste det vara klok hushållsekonomi att gå ur a-kassan och stoppa månadsavgiften till den i madrassen.

Vad är vitsen med en försäkring som inte räddar dig?

2009-11-03 @ 08:09:45
URL: http://hallbarhumanism.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0