Restaurangtorg i Uppsala

En sak som jag verkligen saknar sedan min flytt till Uppsala är Lilla Torg. Till Lilla Torg kan man alltid gå om man är hungrig eller törstig och har lust att titta på folk. Soliga dagar kan man sitta en hel eftermiddag med kall öl i glaset eller en kaffe latte och solglasögonen fast förankrade på nästippen. Där finns alla typer av människor, hippa tjejer med snygga handväskor, turister med kamera på magen, snygga advokattyper från byråer och banker på Stortorget och alldeles vanliga människor (jo, Hägglund, även vanliga människor finns på Malmös mesta kulturtorg). Här finns, förutom en favoritindisk restaurang med världens bästa Balthi, också Form&Design och helt underbara byggnader från 1500-talet och framåt. På nätterna går gasbrännarna igång och sorlet påminner om torgen på kontinenten. Kort sagt - Lilla torg har allt man kan önska.

Men det finns inget Lilla torg i Uppsala. Torget i Uppsala är stora och få och väldigt ödsliga. Därför vill jag göra om St Eriks torg till Uppsalas restaurangtorg. Idag används St Eriks torg som parkeringsplats. Vilket slöseri. Rätt använt skulle torget bli en helt underbar miljö, men den belysta domkyrkan på ena sidan, Fyrisån och Saluhall och låga fina hus åt alla håll.


Kommentarer
Postat av: Ilona

Vi rödgröna har ju kommit överens om det och det stod så i det material vi hade med oss på rödgröna dagen. Jag ser dock lite problem med det, det finns inga restauranglokaler runtomkring torget förutom Saluhallen. Kyrkan äger i stort sett alla andra byggnader och är kanske inte så intresserat av att bygga om dem till krogar.



Svartbäcksgatan mellan S:t Olofsgatan och Skolgatan däremot har redan massor av restauranger och caféer. Gör man om den till gågata, vilket vi ju också är överens om, kan vi få en restauranggata istället.

2009-09-24 @ 15:50:34
URL: http://ilonaw.blogg.se/
Postat av: Patrick

Lägger ingen politisk värdering i mitt inlägg men jag måste hålla med om Lilla torg i malmö, underbar oas som jag alltid besöker när jag är där.



Jag tycker Ilona att en avstängning av svartbäcksgatan mellan st olofs och skolgatan skulle vara fantastisk, tänk om man kunde sätta upp bord och stolar även i mitten av gatan, så att man kunde välja vad man ville köpa att äta och dricka för att sedan sitta hela sällskapet tillsammans och krubba, nästan som hötorgshallarna men med finess och stil som det bara kan bli i Uppsala i det kvarteret :)

2009-09-24 @ 15:56:31
Postat av: Malin

Bifall Anna, bifall! Skulle bli mycket vackert.

2009-11-03 @ 16:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0