Barnens fetma resultat av dåliga kostråd

I dagens UNT kan vi läsa att Claude Marcus anser det vara en skam för samhället att feta barn blir allt fetare (jag håller helt med). Den uppmärksamme noterar också att Marcus pekar ut socker som den stora faran, inte fett.
Det verkar därmed som att kostexperten har reviderat sina tidigare åsikter om vad som gör människor feta och sjuka.

Kalla fakta gjorde ett program under 2008 om kostexperternas bindningar till livsmedelsindustrin och efter hårt tryck slog Socialstyrelsen fast att det inte var i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet att förespråka LCHF-kost. Det visade sig nämligen att det fanns forskning på att mättat fett inte alls leder till hjärt- och kärlsjukdomar som tidigare hävdats (av bl a Marcus). Det är spännande att se att den hånade "kvällstidningsdebatten" lett till att människor ifrågasatt kostexperternas råd och att detta lett till en reviderad åsikt hos experterna. 

Tjatet om att äta lite fett har gjort att föräldrar tittat på "lågkaloriprodukter", dvs produkter med lite fett, när man köper mat till sina barn. Produkter med mycket socker verkar däremot helt ok. Min (begränsade) erfarenhet av att bo med barn är att de förväntar sig godis, glass, pannkakor, ketchup och kakor alla dagar i veckan eftersom det är det förskolan och föräldrarna ger dem.

Framöver hoppas jag på följande: Socialstyrelsen rekommenderar kostråd från de riktiga höjdarna inom området (enligt min mening): "Fit for life" (ät färsk/rå mat för att behålla hälsan); Gillian McKeiths kostråd (väldigt hälsosamt!) och slutligen "Ät rätt för din blodgrupp" (kontroversiellt). Den som lever får se (och eftersom jag äter nyttigt lär jag leva länge).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0