Skapelsens svar

Underbart inslag på nyheterna igår om ett nybyggt kreationistiskt museum som ska visa besökarna hur Gud skapade jorden på 6 dagar. Man fick se små klämmiga scener om hur det först fanns bara snälla dinosarier som sedan blev elaka. Och dog. Enligt museets version av skapelsen finns det elaka vetenskapsmän som försöker lura oss att tro att evolutionen existerar.

Det var långa köer av människor som ville in på detta fantastiska museum. Bland de intervjuade fanns en äldre man som var så tacksam för att det var någon som verkligen tog Bibeln på allvar.* Och en man som försökt förhålla sig objektiv (sa han) men som höll på att dö av skam: "det här är det fånigaste jag någonsin sett."

Jag hade en väninna en gång som var troende (Pingstvän). Vi började diskutera jordens tillkomst en gång och hon trodde också fullt och fast på att jorden inte existerat längre än 6.000 år. Jag trodde att hon skojade och försökte med att skapelseberättelsen väl ändå måste ses symboliskt, men nej. 6.000 år. Samtliga fossiler och andra lämningar är helt enkelt fabrikationer eller feltolkningar av vetenskapsmännen. 

För övrigt har jag också en tro på att en gudomlig kraft har skapat universum, men knappast på några 6 dagar och det står egentligen inte i strid med någon evolution.

* extra konstigt att det går att göra en omtolkning av "40 dagars regn" i Bibeln och istället låta jorden utsättas för en gigantisk tsunami.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0