Mosippan

Jag borde ju ha varit där för länge sedan, men först nu har jag gjort studiebesök på Mosippan: genomgångsboendet för flyktingar, som numera också är ett allmänt uppsamlingsställe för människor som har svårt att hitta bostad i Malmö. Det liknade de studentboende som jag hade under Lundatiden med enkla temporära baracker som smällts upp en gång i tiden  och som sedan får stå kvar.

Mosippanproblematiken har precis granskats av Uppdrag granskning. Och jag är faktiskt tacksam för det. I dagarna kom första ärendet om att barackerna ska rivas och nya bostäder ska stå färdiga 2008. Som då bara ska användas som genomgångsboende. Rosengård och S Innerstaden fixar fram andra boenden till "sina" familjer.

Jag lärde mig att Mosippan hyrs av tre olika stadsdelar; Kirseberg hyr det som ett genomgångsboende för invandrare som fått uppehållstillstånd; Rosengård och S Innerstaden hyr det för att placera familjer som har svårt att klara sig på bostadsmarknaden.

Vaktmästaren kunde berätta att genomgångsboendet fungerar bra, men att de andra boendena klarar sig sämre. Vilket naturligtvis går ut över barnen. Föräldrarna bryr sig inte, eller orkar inte, ta hand om deras skolgång och vandalism och kriminalitet sprider sig. Han var mycket bitter över situationen på Mosippan.

Både min mamma och annan sjukvårdspersonal har reagerat över de undermåliga förhållandena på Mosippan och nu ska det äntligen rivas.

Inte en dag för tidigt.!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0