Gud och ondska

2006-03-19
Såg precis ett program om George W Bush.. ja, man kan väl säga att det var ett hyllningsprogram till hans ära...

Den intressanta sista delen i programmet fokuserade mycket på ondska och Bush:s hantering av denna ondska. Om vi nu tänker oss att Gud har skapat allt, han är den store skaparen, så borde väl även Gud ha skapat ondskan?

Problemet är när vi använder ord som ondska att de verkar vara något helt annat än oss själva. Men vi bär alla ondska inom oss, precis som vi bär på godhet. Den dagen vi förstår att vi är yin och yang, kvinnligt och manligt, mörker och ljust... Den dagen förstår vi att den enda ondska vi behöver bekämpa är vår egen. Så, tror du på ondskan omkring dig, börjar med att se på vilket sätt du själv bidrar till den ondskan.

För mig representerar nämligen George W Bush ondskan. Och det vore säkert hemskt för honom att att höra att jag ser på honom på samma sätt som han betraktar Usama.

Intressant nog sa en evangelist i programmet att "den som dödar 100-tals människor måste vara ond" och ändå hyllade han Bush. Dubbelmoralen i sin högborg.

Min egen ondska visar sig som högmod, otålighet, förakt, intolerans, snålhet och alla mina inskränkta, bittra tankar om min omvärld. Jag lovar att jag jobbar med det, men har insett att jag aldrig kommer att lyckas helt. Den dagen jag anser att jag är fullärd hoppas jag att jag dör och återföds till en amerikansk president.

Trevlig söndag!

Den Aura-soma-flaska som släpptes i september 2001. Flaskan pratar om att lösa inre konflikter genom frid, hopp och tro. Och om att arbeta tillsammans, lösa konflikter och finna lösningar. #102

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0