Rosengård brinner, vilken tur!

I fredags besökte jag Rosengård, man vill ju skapa sig en egen uppfattning och inte bara lyssna på vad alla andra säger. Det är mycket "tyckande".

Vårt första möte var med Socialtjänstechefen Inger Leite. Duktig, påläst, insatt var ord jag fick till mig i samtal med henne. Hon bekräftade den bild jag har sedan tidigare att Rosengård inte alls får resurser i den omfattning som behövs. Ändå gör de så gott de kan. All heder åt dem!

Dessutom besökte jag det möte som Nyamko Sabuni var inbjuden till. Ärligt, jag blev inte så imponerad. Och det har inte alls med partitillhörigheten att göra (så har jag det sagt) utan för att jag tyckte att hon sa en del saker som antingen tyder på att hon inte är helt insatt i integrationsfrågan eller att hon vill gå så långt i individualiseringen av människan att hon helt bortser från att diskriminering existerar. Oavsett vilket känns det inte bra.

Vad menar jag med att inte verkar insatt? Ja, vissa saker tror jag helt enkelt inte att man säger om man är integrationsminister, såsom :
- "Det är viktigt att alla får ett jobb, så att ni kan flytta härifrån" 
Är det verkligen meningen att rosengårdsborna ska lämna sin stadsdel? De som är födda och uppvuxna på Rosengård, ska de tvingas flytta? Varför då? En ung kvinna från Föreningen Unga Irakier ville inte alls flytta ifrån Rosengård och sa det också: "jag är född här, här har jag alla mina vänner. Är det inte bättre om vi blir en del av Malmö?".

- "Visst kan man skriva lagar mot diskriminering, men det viktiga är ju att ni inte sitter stilla."
Att säga så till en grupp människor som söker jobb efter jobb men inte får något är faktiskt riktigt illa. Vi som INTE diskrimineras måste prata om den diskriminering som pågår. Det är upprörande att höra en integrationsminister uttala sig som om det är individens fel att de inte fått jobb.

Nej, jag måste säga att jag är imponerad av Rosengårdsbornas förmåga att ändå skapa någorlunda goda liv. Trots att 75 % av barnen i skolorna har extra behov av stöd och hjälp får Rosengård ändå marginellt mer pengar till skolundervisningen. Och så ser det ut i område efter område. Att de klarar det är ett under. Rosengård brinner av kraft och kreativitet och det ska vi otroligt tacksamma för.


Kommentarer
Postat av: Mikaela Persson

Seriöst? Sa Nyamko Sabuni verkligen så? Man blir ju mörkrädd... Vad är det för nårra som styr vårt land egentligen?

2007-04-25 @ 20:42:21
Postat av: victor

hjälp. åh, hjälp.

2007-04-25 @ 22:37:10
URL: http://queervegan.blogspot.com
Postat av: Ánna

Jag kan inte garantera att det var ordagrant det hon sa, men det var så hon sa. Skaffa er ett jobb så ni kan flytta härifrån. Men det var också hemskt att höra henne säga att "ni kan inte bara sitta still".... vilket människoförakt.

2007-04-27 @ 14:32:57
Postat av: Gustaf

!!!

2007-05-03 @ 07:06:25
URL: http://www.konst-tavla.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0