Ekologisk mat för hela slanten

Som den ekomatälskare jag är har jag slutat läsa nyheter som går ut på att ekologisk mat inte är nyttigare än annan mat. Det blir så tjatigt i längden, och jag har inget tålamod med medias vilja att "sänka" ekomatens rykte. Men efter att ha läst torsdagens nyhet att vanlig barnmat är lika nyttig för barnet som ekologisk, måste jag reagera. Livsmedelsverket har testat barnmat och kommit fram till att det inte finns några rester av bekämpningsmedel i maten. I media resulterar detta i de märkliga rubrikerna "Vanlig barnmat lika bra för barnet" (SDS) och "Ekologisk barnmat inte nyttigare än vanlig" (SkD).

I dagarna har amerikanska forskare i en omfattande undersökning visat att ekologiska tomater är mycket nyttigare än konventionellt odlade. Det handlar alltså inte bara om frånvaron av bekämpningsmedelsrester, utan om att tomaterna har dubbelt så höga halter av flavonider, som anses skydda mot svåra sjukdomar. Den dagen jag själv får barn blir det ekologisk mat för hela slanten. Nyttig mat är så mycket mer än frånvaron av bekämpningsmedel.

(publicerad i SDS 19 augusti)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0