Fiska snacket

Hörde en intervju på P4 av författaren till "Fixa snacket", Nicolas Jacquemont. Jag har inte läst boken, men den verkar ju intressant. Intervjun blev dock lite tråkig i längden, eftersom Pontus Enhörning och författaren uppehöll sig mycket kring skillnaderna mellan kvinnlig och manlig kommunikation. Jag kunde inte låta bli att tänka "gud, så tröttsamt".

Kommunikationssvårigheter, enligt min erfarenhet, handlar inte särskilt mycket om manligt eller kvinnligt. 
Uppdelningen mellan kvinnligt och manligt leder in i en återvändsgränd. Om jag har ett kommunikationsproblem med en särskild individ så hjälper det mig knappast om jag vet att personen tillhör ena eller andra könet. Vad som verkligen hjälper är min egen vilja att vara uppriktig, lyssna och förstå, och den andra personens vilja att göra detsamma.

Jag läste för många år sedan en bok som fortfarande påverkar mig mycket. Bokens titel är "Fisk" och handlar om hur man kan förändra sitt sätt att bemöta andra människor. Bokens författare har blivit chef för en dåligt fungerande serviceavdelning och försöker hitta sätt att ändra bemötandet. Hennes inspiration blir en fiskaffär där servicekänslan är på topp. Varför denna koppling? "Fisk" uppehåller sig kring omgivningens behov av att bli sedd och bemött. Sedan jag läste den boken försöker jag exempelvis att inte syssla med annat under tiden jag pratar i telefon med någon. Samtalen blir så mycket bättre, och den jag pratar med känner sig viktig och betydelsefull. Boken handlar om hur vi kan få kommunikationen att fungera, inte om vi är kvinnor eller män, och det gillar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0