Vilken tavla!

Mitt vanliga eftermiddagsnöje på söndagarna är ju som bekant att läsa Kommunstyrelsens Arbetsutskottshandlingar. Bland gårdagens ärenden kunde jag läsa att kommunfullmäktiges ordförande Kjell-Arne Landgren vill köpa konst. Tavlan, som är 90x160 cm och ska pryda någon yta i närheten av kommunstyrelsens rum, kostar 250 000 kr. 

Nu har Malmö visserligen en kille som jobbar heltid med att köpa in konst. Och vi har särskilda fonder som är till för att köpa tavlor. Men vi ska varken använda vår konstexpert, eller de fonderna.

Vi är nämligen en väldigt rik kommun som ska lägga pengar på konst "för vanligt folk", som Ilmar så fint uttryckte det. Inte för att jag vet vilken konst som "vanliga människor" gillar, men sådant förstår Kjell-Arne och Ilmar sig på. Så bra då att de dessutom har ett budgetanslag att ta pengarna ifrån.

För alla er som inte har vägarna förbi på sjunde våningen  i stadshuset (du måste ha passerkort) så ger jag er här ett smakprov (vilken tavla).

Malmö består numera till 30% av människor som är födda utanför Sverige. På Gunilla Manns tavla syns tyvärr ingen sådan mångfald.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0