Med sikte på framtiden

Läser socialdemokraternas inspirationstexter till deras extrakongress i mars. Intressant läsning! Eftersom jag är uppväxt i typiska traditionella socialdemokratiska hem (hårt arbete, solidaritet...) känner jag igen, och sympatiserar med, en del av tongångarna.

Ändå, det finns något slags "5-årsplanigt" över socialdemokraterna. Allting är så STORT! Det är "full sysselsättning" och "en industri i världsklass". "... vi måste bättre ta tillvara hela landets kraft."

Samtidigt ska politiken "aktivt hjälpa människor till de nya kunskaper som arbetslivet kräver." Och någonstans här blir jag så trött på socialdemokraternas syn på människans potential. Jag betvivlar inte alls att socialdemokraterna vill väl, men den mänskliga kreativiteten och viljan syns inte i texterna. Invididens egen vilja till utveckling och förändring döljs av s-viljan att göra allt bra för alla, förlåt lika bra för alla.

Vilket bara bekräftar min teori att socialdemokratiska partiet tänker stort som i storskaligt. Inte stort som i storslaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0