Äktenskap som reproduktionsverktyg?

Det är pinsamt att se två tidigare partiledare argumentera för att äktenskap endast kan inrättas mellan en kvinna och en man. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser DN-artikeln "Ett biologiskt faktum att homoäktenskap är fel".

De har ju helt rätt i att det krävs en spermie och ett ägg för att skapa ett foster (än så länge), det är ett biologiskt fakturm. Men kopplingen till äktenskapet? Deras argumentation bör då även leda till att makar som inte kan få, eller vill ha, barn inte har rätt att gifta sig?

Och hur kan äktenskapet mellan en man och en kvinna vara den enda familjeform som värnar barnen? Mina föräldrar var gifta under mina första 7 år, och upplösningen av det äktenskapet tror jag var det allra bästa för alla inblandade. Det är inte äktenskap som avgör om man är en bra förälder eller ej.

Torbjörn Fälldin motiverade artikeln med att "han tycker så". I artikeln hänvisas till en fransk utredning som tycker likadant. Eh? Inte så jättetungt argument.... ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0