Ska Uppsala följa lagen?

Anders A Aronsson, ordförande i Socialnämnden för barn och unga, intervjuas i UNT den 26 augusti. Anledningen är en revisionsrapport om att kostnaden för Uppsala kommuns HVB-placeringar är högre än i andra städer. Sedan hösten 2008 sitter jag själv i nämnden och jag har under det gångna året ofta fått höra att Uppsala har alldeles för höga placeringskostnader. Majoriteten har framhållit att budgeten måste hållas och att antalet vårddygn måste minska under året. Just jämförelsen med andra kommuner är ett favoritämne på nämnden och min gamla hemstad Malmö har använts som en jämförelsekommun. Eftersom jag själv är inflyttad från Malmö, och fram till förra sommaren var gruppledare för MP där, var det med stor förvåning jag fick höra att Malmö används som jämförelsekommun vad gäller placeringar. Varför jämföra sig med en kommun som under många år haft knapert med resurser och brottas med stor segregation, missbruk och sociala slitningar? Uppsala och Malmö går inte att jämföra med varandra.

I den revisionsrapport som nämnden fick presenterad igår framkom inga nyheter. Revisionsfirman jämför Uppsalas placeringar med (denna gång) kringliggande kommuner och kommer fram till att skillnaden är stor. Varför det förhåller sig så framkommer inte av rapporten. Kan det vara så att Uppsalas socialtjänst följer lagen och att de andra inte gör det, eller tvärtom? Beror skillnaden på att socialtjänsten tidigare har tagit en alltför stor kostnad för psykiskt sjuka barn och unga? Eller är det så att HVB-hemmen i Uppsala skriver ut barnen "senare" än i andra kommuner? Socialnämnden vet fortfarande inte vilka orsakerna är.

Det är naturligtvis svårt att uppskatta vad en "normal" nivå på placeringar är. Jag kan bara konstatera att den rapport vi fick på bordet överhuvudtaget inte besvarar frågan om vilken nivå Uppsalas placeringar bör ligga på, eller vilka orsaker som kan ligga bakom det stora antalet vårddygn. Aronsson har därför inget belägg för sitt uttalande att Uppsala kommun placerar alltför många barn i HVB-hem. Att besparingskraven kommer från en borgerlig majoritet, vars främsta vallöfte är att sänka skatterna, är kanske inte så överraskande. Själv är jag beredd att diskutera begränsningar i placeringarna först den dag jag fått svart på vitt att Uppsala placerar alltför många barn i HVB-hem. Fram tills dess fattar jag beslut baserade på de kompetenta socialtjänstemännens bedömningar.

Anna Norrman

ersättare i Socialnämnden för barn och unga (MP)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0