Fem bästa tipsen för god hälsa, förlåt sex.

Här kommer mina absolut bästa tips för att leva ett långt och friskt liv:

1. Ät minst 50 % FÄRSKA grönsaker och frukter varje dag (alltså ingenting som är fruset eller upphettat över 38 grader). Du kan såklart äta frusna eller uppvärmda grönsaker/frukter också men 50 % av all mat ska vara "rå".
Kommentar: men, det här låter ju jättemycket! Hur ska jag lyckas med det?!
Mitt svar: det kan låta mycket men om man börjar morgonen med fruktsallad så räcker det med en tredjedel råa grönsaker och frukter till de andra måltiderna. Upphettade och frusna grönsaker och frukter är superbra, men anledningen till att man behöver så mycket rått är att enzymerna som ska bryta ner annan mat inte överlever upphettning/nedfrysning. Hela hajpen med rawfood handlar egentligen om att man får i sig råa grönsaker och frukter till varje måltid, vilket förbättrar nedbrytningen av den andra maten OCH gör att man får i sig massor med nyttigheter.

2. Drick massor med rent vatten, minst 1,8 liter per dag.
Kommentar: Det finns ju vätska både i kaffe, läsk och mat. Måste jag dricka vatten?
Mitt svar: Ja, det måste du. Och du kan inte ens räkna in kolsyrat vatten i vattnet, utan måste dricka 1,8 liter vatten rent. Varför? Många av de drycker vi dricker idag är vätskedrivande, dvs din kropp behåller inte lika mycket vätska som du dricker. Kolsyrat är gott (tycker jag) men det är tyvärr också en syra som ökar syrahalten i din kropp och tar bort många av de fina egenskaper som rent vatten har, som att frakta bort annan syra, öka mättnadskänslan och vätskehalten i kroppen. Huvudvärk, förstoppning mm beror ofta på vätskebrist.

3. Sluta med socker, allt socker, inkl vete.
Socker ger ingen näring till kroppen, men sätter blodsockret i gungning. Ju snabbare socker du får i dig, desto större blodsockersvängningar. Helst bör all man äter ligga under GI 70. Vete kan gå ut i blodet nästan lika snabbt som "vanligt socker" men kan också ha en del andra otrevliga bieffekter som gluten - eller veteintolerans (vilket jag själv har). Ju mer processat vetet är, desto värre. Biodynamiska surdegsbröd har lågt GI och är inte lika tufft mot kroppen.
Kommentar: Det här låter ju urtråkigt, hur ska jag lyckas med detta?
Mitt svar: Ja, det kan låta tråkigt (och är det också tidvis) men det ger så otroligt mycket. Dels är det lättare att hålla vikten om man inte äter alla småkakor och tårtor och bakelser och frallor som människor alltid bjuder på. När man väl hittar alternativen så är det både smakrikare och nyttigare än vete/socker. När du slutat med socker så planar blodsockerkurvan ut, ditt humör blir stabilare. Och du förebygger risken för framtida diabetes. De flesta brödsorter eller pastasorter på andra mjölsorter (dinkel, bovete, quinoa, hirs mm) är sprängfyllda på vitaminer och mineralter. De är också mer mättande och innehåller mer fibrer (vilket som bekant är bra för andra saker). Så in med det nyttiga, ut med det onyttiga.


4. Ät NYTTIGA fetter, och med det menar jag exempelvis kallpressade (!) vegetabiliska oljor, fiskfetter och oupphettade nötter/frön. Massor med fet fisk och nötter i alla former. Ju fetare fisk desto bättre. Absolut inga uppvärma oljor, fast de är de billigaste.
Kommentar: Men fett blir man ju fet av! Inte kan jag äta en massa sådant.
Mitt svar: Sorry, du är felinformerad. Du blir fet av fel sorts fett. Men fetast blir du av fel sorts kolhydrater (se ovan). Det ska mycket till för att du ska lyckas äta för mycket lax eller makrill.
Och vad gäller upphettade oljor - visst är de billigare och håller längre. Men, din kropp är inte uppbyggd för att äta härdade fetter (vilket är vad det är) utan vill ha kvalitetsolja för att signalsystem, leder, hud mm ska fungera optimalt. Såklart kan du äta upphettad fiskolja (vem vill äta rå lax varje dag, liksom) men kläm i dig lite sushi ibland. Några matskedar oliv- eller rapsolja varje dag gör susen.

5. Gör egna groddar (billigt och lätt) och ät minst 1 dl/dag. http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=31490 Massor med vitaminer och dessutom (enligt min kinesiolog) innehåller det DNA-läkande egenskaper. Så lider du av en eller annan intolerans så kan groddar hjälpa till.
Kommentar: Det är inte gott
Mitt svar: Du vänjer dig.

6. Köp ekologiskt, rena ditt vatten och sanera badrum och lägenhet från alla kemikalier. Det kanske viktigaste - tillför inga gifter, kemikalier eller andra farliga substanser. . Detta är det dyraste rådet, men också det viktigaste. Vill du att de andra åtgärderna ska spela någon roll så gäller det ju också att inte tillföra en massa nya gifter eller substanser som din kropp ska ta hand om. Byt successivt ut alla produkter hemma till miljövänliga (eller i alla fall icke-miljöfarliga) produkter. Detta gäller tandkräm, schampoo, hudvårdsprodukter, diskmedel mm http://www.ekoshoppa.se/ På köpet mår även den externa miljön bättre (fåglarna och träden, du vet).
Kommentar: men många märken säger ju att de är bra för miljön.
Mitt svar: Ja, men kan du lita på det? Tyvärr är det ett bra säljargument att säga att man tänker på miljön, men det är en annan sak att faktiskt producera miljövänligt. Har du inte tid eller ork att sätta dig in i frågan själv så finns det bra sajter där man kan få tips, men börja med produkter som är "organic" eller ekologiska. Det räcker långt (utom ekologiskt odlade scampi/jätteräkor, det är bara ljug).


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Jag måste säga att jag verkligen uppskattar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2012-01-12 @ 22:38:29
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Rose-Marie

Intressant! Jag slutade själv att äta vitt socker i oktober och har bara fuskat ´(lite) på jul och en födelsedag och mår mycket mycket bättre. Men det där med vetet är svårt. Men jag tror att det vore bra!

2012-02-08 @ 13:38:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0