Tillräckliga resurser till skolan?

Det har blåst upp en debatt efter att Skolinspektionen gjort en inspektion på Rosengårdsskolan. Resultaten bland eleverna är alarmerande och endast ca 13 % av eleverna går ut med behörighet i alla ämnen.

Malmös stadsdelar får resurser enligt ett ganska avancerat resursfördelningssystem, och jag såg systemet som en nyckel till att få mer resurser till de mer utsatta skolorna. Tyvärr kände jag inget större intresse från övriga politiker när jag var verksam i Malmö, varken bland mina egna eller de andra, och vi gjorde bara därför några smärre förändringar. Däremot fick jag med mina samarbetspartier på att en ordentlig översyn skulle ske och var jag har förstått skulle det nya kommunalrådet för sociala frågor ansvara för översynen. 

Jag hoppas att resurserna till Rosengård har ökat sedan min tid och att de andra politikerna har fått upp ögonen för den orättvisa som Rosengårdsborna fått utstå. Visst kan man argumentera, som vissa gör, att resurser inte är det enda avgörande för en bra skolgång, men om 75 % av barnen har föräldrar som visar tecken på posttraumatisk stress så är det väl inte helt omöjligt att mer resurser i skolan (i form av gratis frukost för alla elever som vill ha det, fler skolsköterskor, terapeuter och lärare per elev) faktiskt ger positiva resultat. Skolan har en unik roll att spela och ju större kraft vi lägger på att ge alla elever goda förutsättningar i skolan desto bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0