Individuell bedömning eller ej?

Jag befinner mig på plats i Karlstad - MP:s kongress är i full gång. Kongress innebär alltid lite märkliga beslut och denna kongress lär inte bli något undantag. Bland annat stod jag på ett påverkanstorg där en av motionerna förespråkade att Sveriges kommuner och landsting ska ge ut riktlinjer om att alla dövblinda ska få ledsagning efter behov.

Motionärens intentioner är det inget fel på; alla som är insatta i frågan vet att kommunerna blir alltmer njugga i sina bedömningar och drar in på ledsagning om de kan. Men lagen är ändå tydlig, den som har behov av ledsagning ska få det. Jag har flera invändningar till förslaget om riktlinjer.

* Dels SKL:s roll - SKL är en organisation som ska se till sina medlemmars intressen, dvs kommunerna och landstingen. Att tro att SKL kommer att vara generösa i sina riktlinjer är aningen naivt. Troligen kommer SKL snarare att försöka göra bedömningarna snävare än vad lagen är. Det tjänar kommunerna pengar på.  

* SKL kan inte ge några sådana riktlinjer - Riksdagen har medgivit att exempelvis Socialstyrelsen kan ge ut riktlinjer inom hälso- och sjukvårdsområdet. Men, i övrigt får inte en annan tolkning göras som förändrar lagstiftarens intentioner. Alltså, om riksdagen har sagt att varje person med behov ska få en individuell bedömning så är det det som gäller.

* Riktlinjer eller individuell bedömning - Rent allmänt tror jag på att människor ska få hjälp efter behov. Vissa personer har större behov än andra, och då ska de få mer stöd. Hela tanken på att riktlinjer ska lösa "problemet" med snåla bedömningar är feltänkt. Det går emot hela tanken med behovsprincipen.

Det är min fasta övertygelse att människor som behöver stöd ska få det i den omfattning de behöver det. Riktlinjer kommer aldrig att möta den enskilda människans behov. Att kommunerna drar in på ledsagning är ett stort problem och jag hoppas att alla politiker ute i de kommunala nämnderna bestämmer sig för att följa lagens intentioner om att de som behöver ledsagning ska få det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0